Prodaj i kupuj na BeeBoo.rs!

Jer smo tu da ti ulepšamo i olakšamo roditeljstvo

Imamo 10 razloga da se registruješ:

REGISTRUJ SE BESPLATNO

8 Principa Montesori metode učenja

13-02-2023
Ključne reči: Marija, Montesori, vaspitanje, edukacija, principi  

Ko je bila Marija Montesori?

Marija Montesori (1870-1952) bila je italijanski lekar, pedagog i filozof, koja je razvila Montesori metod obrazovanja. Ona se smatra jednim od pionira reforme obrazovanja i široko je priznata kao prva žena koja je stekla diplomu medicine u Italiji. Njen inovativni pristup obrazovanju, naglašava razvoj celog deteta i omogućava deci da uče kroz praktična iskustva. Njena metodologija veoma je uticajna u obrazovanju u ranom detinjstvu i široko je prihvaćena širom sveta. Lični život Marije Montesori karakteriše njena strast za obrazovanjem, njen inovativni pristup nastavi i njena posvećenost da pomogne deci da ostvare svoj puni potencijal.

8 principa Montesori metode učenja

Prenosimo vam njenih 8 najznačajnijih principa edukativne filozofije, za koje se nadamo da će vam biti značajni kada je u pitanju vaspitanje vaših mališana:

1. Poštovanje deteta

Montesori je verovala u tretiranje dece sa poštovanjem i poverenjem, prepoznajući da su ona sposobni i kompetentni učenici. Podsticala je nastavnike da stvore okruženje koje neguje nezavisnost i omogućava deci da uče sopstvenim tempom.

2. Pripremljeno okruženje

Montesori metoda naglašava važnost stvaranja pripremljenog okruženja koje je posebno dizajnirano da zadovolji potrebe i sposobnosti deteta. Ovo uključuje slaganje materijala na logičan i pristupačan način i stvaranje mirne i uređene atmosfere koja promoviše koncentraciju i fokus.

3. Osetljivi periodi

Marija je isticala da deca prolaze kroz osetljive periode u svom razvoju u kojima imaju pojačano interesovanje i sposobnost da apsorbuju nove informacije. Razumevanjem i korišćenjem ovih perioda, nastavnici mogu da obezbede okruženje koje podržava razvoj i učenje deteta.

4. Praktično učenje

Ona je insistirala na tome da je praktično učenje od suštinskog značaja za razvoj deteta i da deca najbolje uče kroz direktno iskustvo i istraživanje. Podsticala je upotrebu konkretnih materijala i aktivnosti koje omogućavaju deci da dodiruju, manipulišu i istražuju svet oko sebe.

5. Individualizovana nastava

Verovala je da je svako dete jedinstveno i da ima sopstveni tempo učenja i interesovanja. Podsticala je nastavnike da obezbede individualizovana uputstva koja uzimaju u obzir sposobnosti i potrebe deteta.

6. Saradnja

Isticala je značaj negovanja osećaja zajedništva u učionici i promovisanje saradnje među decom. Podsticala je decu da zajedno rade na projektima, da pomažu jedni drugima i da dele svoja znanja i iskustva.

7. Naglasak na procesu

Naglasila je važnost procesa učenja u odnosu na ishod. Podsticala je nastavnike da se usredsrede na pomoć deci da razviju veštine i navike uma koje su neophodne za uspešno učenje, a ne samo da naglašavaju sticanje informacija.

8. Razvoj celog deteta

Verovala je u holistički razvoj deteta, uključujući ne samo kognitivne, već i fizičke, emocionalne i socijalne aspekte. Podsticala je nastavnike da obezbede okruženje koje podstiče razvoj celog deteta i da pomogne deci da razviju snažan osećaj za sebe, kao i osećaj odgovornosti i poštovanja prema drugima.  

Kako primeniti principe učenja Marije Montesori u vašem domu?

Usvajanje Montesori principa ne mora biti zahtevno i komplikovano. U nastavku vam predlažemo nekoliko jednostavnih koraka kako možete iskoristiti principe Marije Montesori u kućnom okruženju: Tretiranje dece sa poštovanjem i poverenjem, prepoznavanje njihovog jedinstvenog potencijala i sposobnosti predstavlja osnove razvoja vaših mališana, stoga trudite se da im stvorite okruženja puno podrške u kojem će se osećati cenjena. Možete napraviti pripremljeno okruženje tako što ćete postaviti određeni prostor za igru, obezbediti igračke i materijale prilagođene uzrastu i kreirati rutinu koja obezbeđuje strukturu i stabilnost. Praktično učenje možete organizovati pružanjem mogućnosti za senzorno istraživanje, kao što su igre sa peskom i vodom, podsticanjem deteta da manipuliše različitim materijalima, kao i da se bavi aktivnostima koje zahtevaju fizičko kretanje. Možete podržati podsticanje nezavisnosti tako što ćete dozvoliti deci da biraju, samostalno izvršavaju zadatke i podstiču ih da samostalno rešavaju probleme. Principi Marije Montesori su se pokazali kao veoma efikasni u podršci dečjem razvoju i učenju. Stvaranjem okruženja sa poštovanjem i podrškom, korišćenjem praktičnog učenja i individualizovane nastave, i naglašavanjem procesa učenja, Montesori metoda pruža holistički i efikasan pristup obrazovanju koji je bio uspešan više od jednog veka. Uključujući ovih nekoliko jednostavnih principa možete stvoriti kućno okruženje koje podržava razvoj deteta i podstiče istraživanje, učenje i rast!  

„Dete je otac čoveka“

„Dete je čovekov otac” je citat iz pesme „Moje srce skače gore” Vilijama Vordsvorta. Izraz se odnosi na ideju da dečja iskustva i razvoj oblikuju njihovo karakter i buduće. Ovaj koncept je takođe u skladu sa filozofijom Marije Montesori, koja je verovala u važnost obrazovanja u ranom detinjstvu i ulogu koju ono igra u oblikovanju budućnosti deteta. Montesori metoda je važna jer deci pruža podršku i negujuće okruženje za učenje koje podstiče njihovu prirodnu želju za učenjem i pomaže im da razviju veštine i samopouzdanje koje su im potrebne da bi uspela u životu. Prve godine života deteta su ključne za njihov razvoj i postavljaju temelje za ostatak života, stoga stvarajte ambijent koji kod dece neguje samostalnost, kreativnost i ljubav prema učenju!   Nadamo se da vam je tekst bio interesantan i koristan. Pišite nam u komentarima koje principe Montesori obrazovanja već koristite, a koje planirate da uvedete u vašu rutinu! Autor: BeeBoo redakcija Izvor fotografija: https://www.pexels.com/  

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *