Verovatno ova tema i nije uobičajena za naš sajt, prvenstveno je zabavnog karaktera, ali možda vam neke od zanimljivosti budu od koristi. Za razliku od Zapadnog sveta i Srbije, Japan je poznat po gajenju kolektivnog duha, sa zapadnog gledišta nedostatka individualnosti. Japansko društvo kao takvo ne prepoznaje individualizam, autentičnost kao afirmativnu karakteristiku, moć i snagu daje jedinstvu, kolektivu i zajedničkom radu ka uspehu.
Tradicionalni Japan je često figuru majke držao kao predvodnika u vaspitavanju i odgoju dece. Žene u Japanu nisu radile dugi niz godina i njihova ključna uloga jeste vođenje domaćinstva i odgoj dece. Možemo primetiti da se ni danas nije puno toga promenilo. Žene u Japanu sa emancipacijom jesu podigle svoj status na socijalnoj lestvici, većina žena je fakultetski obrazovana i imaju stečena visoka zvanja, ali za razliku od Zapadnog sveta žene u Japanu završavaju studije da bi bile što bolje majke, bolji mentori i bolji učitelji svojoj deci. Njihova glavna uloga jeste pomoć deci u toku školovanja i njihovo pripremanje za polaganje prijemnih ispita preštižnih fakulteta. Majke često detetov neuspeh preuzimaju na sebe i njihove greške smatraju svojom odgovornošću.
Vrtići u Japanu se dele na više kategorija, neke od glavnih su sledeće :
Jaslice – koje pohađaju bebe od 3 meseca do 3 godine
Vrtić – koji pohađaju deca od 3 godine do 5 godina
Standardi su slicni kao i kod nas, postoje privatni i državni vrtići. Roditelji moraju posedovati potvrde o stalnom zaposlenju kao i potvrdu da ni jedan član familije ne može čuvati dete, najčešće bake i deke.
Zanimljiva činjenica jeste da se, vrtići plaćaju na osnovu primanja roditelja, njihovih radnih sati i dana, kao i potrebe deteta za poludnevni i dnevni boravak na osnovu čega se radi procena.
Međutim, slanje dece u jaslice je veoma nepopularno, majke veoma retko decu šalju u jaslice, osim u slučaju teške bolesti. Japansko društvo je veoma surovo po tom pitanju tako da će majka vrlo često osetiti osudu sredine ukoliko dete da u vrtić pre treće godine. U japanskom društvu poseban akcenat se stavlja na vaspitavanje deteta do treće godine, smatra se da je to ključan period kada se podstiče znanje kroz razvoj interesovanja, jača karakter i podstiču kreativne veštine. To se poslednjih godina menja uz prisustvo velikog broja stranaca, kao i digitanih nomada koji žive i rade u Japanu. Jaslice dobijaju sve veću popularnost.
U tradicionalnim vrtićima svako dete ima svoju svesku u kojoj se vodi konstantna evidencija o detetu, vaspitač popunjava kako je dete spavalo, jelo, njegove aktivnosti u toku dana, dok danas u većini vrtića ulogu sveske zamenila je android aplikacija na telefonu. Takođe, očekuje se i odgovor roditelja, tako da svakodnevno komuniciraju.
Posebnu pažnju privukla mi je činjenica da se mame, čija deca pohadjaju isti vrtić i školu druže, razgovarajući o načinima unapređivanja odgoja i razvoja deteta, razmenjujući savete. Takođe formiraju odbor putem kog rešavaju date probleme.
Kada je reč o ishrani na meniju obično imaju supu, glavno jelo, prilog i dezert. Neke od najčešćih namirnica su: pirinač, tofu, nudle, morske alge, soja, riba… Za piće vrlo često umesto vode deci u vrticima daju čaj od ječma (mugicha), koji se smatra prirodnom infuzijom, pun je vitamina C, pomaže pri varenju, i jača imuni sistem.
Navešćemo neke od najčešćih igara kojima se deca u vrtićima Japana zabavljaju ali i razvijaju svoje kognitivne i motoričke funkcije. Stoga ako vam se neka učini zanimljivom možete se igrati sa vašim detetom. To su: Otedama, Karuta, Origami, Kendama…
Otedama je tradicionlna japanska igra. Pet malih vrećica najčešće punjenih pasuljem, napravljenjih od tkanine starog bakinog kimona. Ove vrećice služe za žongliranje, iako je društvena igra može se igrati i sama. Najčešće praćena pevanjem.
Karuta
Japanski naziv za igru sa specifičnim kartama. Postoje dve vrste kartica, koje se hvataju i čitaju, prednost je brzina i visprenost. Ko skupi najviše karata on je pobednik.
Origami
Nekada je strogo korišćen za obrede i verske ceremonije, a danas predstavllja svakodnevni hobi za decu i odrasle. Da biste napravili smislen origami sa svojom decom kod kuće, možete početi tako što ćete zajedno praviti origami ždralove. Ždral je ptica sreće i veruje se da živi hiljadu godina. Kada deca prate uputstva kroz izazove savijanja papira, aktivira se i motorna i vizuelna svera njihovog mozga.
Kendama
Tradicionalna japanska igračka koja je poslednjih godina osvojila svet. Drvena igračka se sastoji od držača, dve čaše i loptice koje su međusobno povezane kanapom. Suština igre je da se lopta održi na šiljku ili ležištu držača. Možete pogledati na sledećem linku:
Deca u vrtićima nose uniforme.
Vaspitači ih prevoze u kolicima zbog bezbednosti i utroška vremena.
Stvar koje će vas kao roditelje prijatno iznenaditi jeste da ukoliko se vaše dete ukakilo ili upiškilo, vaspitači će detetovu odeću oprati i složiti, a vi ćete dobiti čistu i mirišljavu odeću neznajući ni da se to dogodilo.
Jedan od glavnih ciljeva u vaspitanju dece jeste samostalnost. Deca se uče od najranijih perioda da sama vraćaju posude sa hranom na mesto, da sama serviraju hranu i da počiste sto nakon ručka. U vrtiću se odvija priprema za Osnovnu školu u kojima možete primetiti da deca sama serviraju obroke, peru sudove, čiste učionice, vodeći računa o higijeni škole.
Glavni fokus predstavlja razvijanje detetovih socijalnih i emotivnih veština, kreativnosti, poštovanja drugih kao i ljubavi prema prirodi.
子供は風前の灯と同様。
(Kodomo wa fūzen no tomoshibi to dōyō.)
Dete je kao svetlo ispred vetra.
Kao što plamen lampe može da treperi i da se ugasi čak i blagim povetarcem, podizanje dece može biti delikatan i nepredvidiv proces.
Autor:
Dimitrije Mijailović, BeeBoo redakcija
Izvori fotografija:
https://kasuitei.jp/blog_roppongi/%E4%BC%9D%E7%B5%B1%E6%96%87%E5%8C%96%E3%80%81%E6%8A%98%E3%82%8A%E9%B6%B4%E3%81%AE%E8%B5%B7%E6%BA%90/
https://www.travel.co.jp/guide/article/45805/
https://cgkis.com/preschool/feature/
https://web-japan.org/kidsweb/cool/17/kyushoku.html
https://japangasm.wordpress.com/2009/11/10/child-transport/